Ja się o nazwy sprzeczać nie będę

Zwykły wpis

Obecnie mieszkam w innej części Polski, niż się urodziłam i wychowałam. Mniej więcej połowa moich przyjaciół, znajomych, ludzi z pracy też jest napływowa. Niby wszyscy mamy ten sam background kulturowy, bo w końcu Polska to nie taki duży kraj, a jednak czasami błyśnie jakiś regionalizm. Najczęście w sferze językowej. Ileż to nazw posiada np. zwykła temperówka – ostrzynka, ostrzałka, ostrzka, strugaczka, zastrugaczka i pewnie wiele innych. Mówić można coś komuś albo coś dla kogoś. A niektórzy (Zuzu, pozdrawiam Cię serdecznie w tym miejscu) twierdzą, że ziemniak to cytryna północy :-)

Regionalne różnice wychodzą także przy nazywaniu dań. W moim rodzinnym domu kopytkami nazywane były kluski z dodatkiem twarogu, w reszcie kraju znane pod nazwą leniwe. Za to leniwe, to była specyficzna odmiana tych klusek, robiona przez moją babcię. Ich specyfika tkwiła w kształcie – babcia rozwałkowywała ciasto na cieniutką płachtę i radełkiem wykrawała romby.

Podobnie, zamęt mam w głowie jeśli chodzi o omlety. Długo tkwiłam w przekonaniu, że omlet to taki grubszy naleśnik. W sensie, że dodaje się do niego mąkę. Obecnie moje poglądy ewoluowały i mąki już nie dodaję, za to dodatku piany z białek nadal nie uznaję. I nie czuję potrzeby by to zmieniać, bo moje aktualne rozumienie omleta bardzo do mnie przemawia.

Kluczem do sukcesu jest nieprzywierająca umiarkowanych rozmiarów patelnia. Za duży omlet łatwo się rozpada. Za mały nie chce się złożyć na pół.

Zatem bierzemy odpowiednią patelnie i dodajemy do naszego omleta co tylko nam wyobraźnia i zawartość lodówki podpowie. Ja dałam dymkę, pomidory i szynkę.

Na podsmażone dodatki wlałam 3 roztrzepane z solą jajka. Całość posypałam serem.

Gdy jajka się z grubsza zetną omlet jest gotowy. Proste, kolorowe, pyszne.

One response »

  1. A dla mnie jak omlet, to zawsze na słodko. Z dżemem lub owocami i kwaśną śmietaną. Zawsze na ubitej pianie z białek i zawsze z łyżeczką maki na jedno jajko. Moja babcia ten omlet nazywała grzybkiem :)

Masz coś do powiedzenia? Nie krępuj się!:

