Kluchy flejtuchy

Zwykły wpis

Z wczorajszego boeuf bourguignon zostało mi sporo sosu. Nie godzi się pozbywać takich pyszności. Francuskie sosy wszakże są genialne. To niemalże dania same w sobie. Zastanawiałam się, czy nie podać tego sosu po prostu w towarzystwie chrupiącej bagietki.  Ale zwyciężyła chęć pokręcenia się przy garach i wypróbowania czegoś nowego.

Szukając w głowie sposobu na spożytkowanie sosu bez przekonania prześlizgnęłam się po makaronie i ryżu, uznając że to jednak niegodne towarzystwo. Zestawiałam w wyobraźni sos z wszelkiego rodzaju plackami, warzywami, kaszami, ale ciągle to nie było to. I wtem nagle, jak królik z kapelusza, pojawił się pomysł. I wiedziałam, że to będzie To. Przez duże T.

Pamiętacie Spätzle? Postanowiłam je zrobić. Ciasto robi się błyskawicznie. Dla dwóch osób zrobiłam je z następującej ilości składników: 200 g mąki, 2 jajka, 100 ml wody i szczypta soli. Wszystko zmiksowałam na gęstą masę.

Ciasto rozsmarowujemy nie za grubą (ok. pół centymetra) warstwą na zwilżonej desce.

Zwilżonym nożem odkrawamy (a w zasadzie bardziej zgarniamy, bo ciasto nie jest dość gęste by je kroić) kawałki ciasta wprost do gotującej się, osolonej wody.

Kluseczki gotują się raptem kilka minut. Jak zobaczyłam efekt, to z miejsca nazwałam je kluchy-flejtuchy, bo w niczym nie przypominały zgrabnych, malutkich Spätzle, które jadłam w Szwajcarii. Na szczęście w smaku bardzo dobrze naśladowały oryginał.

Kluchy do tego momentu można przyrządzić wcześniej. Przed samym podaniem wrzucamy je na patelnię z łyżką masła i delikatnie rumienimy.

A dalej to już wedle fantazji i gustu postępujemy. Można je podać jak makaron – z sosem, mogą stanowić dodatek do mięsa i sałaty, można je podsmażyć z boczkiem i cebulą, i tak dalej. Można też, jak ja to uczyniłam, wykorzystać je do resztek sosu. Wyszło bardzo pysznie.

2 responses »

Masz coś do powiedzenia? Nie krępuj się!:

